Advarer mot svindelfakturaer

 

Closeup of uditor scrutinizing financial documents at desk in office

Kilde: forbrukerombudet.no

Har du mottatt krav fra Wakefield Finance om betaling for et medlemskap hos Jobform, Quizonaut eller Pointworld du aldri har bestilt? Ikke betal, men protester skriftlig på kravet.

Forbrukerombudet har i det siste mottatt en rekke klager fra forbrukere som har fått et betalingskrav på e-post for et abonnement de mener at de aldri har bestilt.

Fakturaen kommer fra et selskap som heter Wakerfield Finance, som er registrert på Mauritius. Selskapet krever inn betaling for medlemskap hos Jobform, Quizonaut og Pointworld.

Har deltatt i konkurranser på nett

Noen av klagerne opplyser at de aldri har vært i kontakt med selskapene de plutselig har blitt medlemmer hos. Andre opplyser at de har deltatt i konkurranser eller spørreundersøkelser på nett, og at de deretter har blitt fakturert for medlemskap de mener at de aldri har bestilt. En del forbrukere har også fått e-post eller pop-ups om at de har vunnet en iPhone 6, og har mottatt faktura fra selskapet etter at de har registrert kontaktinformasjonen sin hos dem.

Beløpene varierer fra 5 kroner til over 1000 kroner.

– Protester på kravet

– Det er forbudt for næringsdrivende å sende ut krav om betaling for varer eller tjenester uten at det foreligger noen avtale om dette. Når det ikke er inngått noen avtale, er mottakeren heller ikke forpliktet til å betale, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Dersom du har mottatt en faktura fra et selskap du mener at du aldri har inngått en avtale med, bør du sende en e-post til selskapet og protestere på kravet. Du kan også vise til angrerettloven.

Sendte saken til engelske forbrukermyndigheter

Jobform og Quizonaut er engelske selskaper som er registrert på samme adresse og med samme telefonnummer. Forbrukerombudet sendte nylig saken over til engelske forbrukermyndigheter og ba dem stoppe aktørene bak den ulovlige praksisen.

Pointworld er et dansk selskap, og ombudet har sendt denne saken videre til danske forbrukermyndigheter.

– Dersom du, etter å ha protestert skriftlig, mottar flere purringer fra Wakefield Finance, trenger du ikke å svare på disse, opplyser Nergård.

Forbrukerombudet er ikke kjent med at selskapene sender kravene videre til norske inkassoselskaper. Et inkassoselskap vil uansett ikke ha lov til å drive inn et krav som forbrukeren har protestert skriftlig på.

Se også råd fra Forbruker Europa om hvordan man bør forholde seg til krav fra utenlandske fakturahaier.

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

Advertisements