Stadig flere blir forsøkt svindlet

love-scam

Kilde: Romerikes Blad – Aleksander Hømanberg

Lillestrøm: Nordmenn er rike og forstår engelsk. Derfor er vi ekstra utsatt for utenlandske svindlere – som stadig finner nye måter å lure oss på.

– For øyeblikket er det datingbedragerier som er det største svindelproblemet, sier rådgiver i Økokrim, Anne Dybo.

Når noen datingsvindles, lures de til å sende penger til ukjente personer de treffer på internett.

I 2014 ble nordmenn lurt for hele to milliarder kroner bare i denne typen svindel.

– Her er det trolig også store mørketall, så beløpet er nok mye større, fortsetter hun.

Nordmenn utsatt

Ifølge Nybo er ikke vi nordmenn mer naive enn andre.

– Men vi har mer penger enn andre. Vi er også gode i engelsk og derfor lettere å kommunisere med enn andre. Men å si at vi er naive tror jeg blir feil.

Likevel er det blitt flere saker de siste årene. Særlig én gruppe er utsatt:

– Stadig flere eldre blir lurt. Gjerne er det barn og barnebarn som hjelper eldre med å komme seg på sosiale medier, uten å informere dem om farene ved å godkjenne personer man ikke kjenner.

Hun advarer også om at sommeren er høysesong for fakturasvindlere fra inn- og utland.

– En god regel er å si nei og å legge på røret. Firmaer bør også ha fakturakontroll og passe på at de ikke betaler for noe som de ikke skal betale.

– Veldig utspekulerte

Forbrukerombudet har de siste årene merket stor økning i telefonsvindel.

– Tidligere har det vært såkalte «Nigeria-brev» som har vært den mest populære svindelmetoden, men nå ser vi at de forsøker med andre metoder, de er veldig utspekulerte, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

Årsaken til at svindlerne har skiftet metoder er ifølge Haug enkel:

– Når det har stått så mye om disse brevene er publikum mer bevisst på at er svindel. De ser at de ikke klarer å lure seg til like mye penger og finner nye metoder, forklarer han.

– Ikke svar på eposter

Hvor svindlerne får sine kontaktopplysninger fra er usikkert.

– Det er dessverre umulig for oss å si hvor de henter disse opplysningene fra. At noe blir hentet fra åpne kilder, slik som Facebook og telefonkataloger på nett er nok mulig. Så hvis man står oppført i katalogene så er kanskje risikoen større for å havne på disse ringelistene.

Rådet fra forbrukerombudet er klart.

– Er det noe som ser ut til å være for godt til å være sant, så er det sannsynligvis også akkurat det. Meld fra til politiet og ikke svar på eposter eller telefonnummer du ikke kjenner, og slett henvendelsene.

Pengene forsvinner

Økokrim jobber aktivt for å forebygge bedrageri og svindel.

– Vi er mye i media, og vi hjelper folk med å komme ut av bedrageriet. Ofte er de så manipulerte av bedrageren at de har problemer med å bryte kontakten på egen hånd. Erfaringen tilsier at er pengene sendt, er de borte. I noen tilfeller får vi tatt bedragerne, men vi finner sjelden igjen pengene, opplyser Dybo.

Kristian utsatt for sleipt telefontriks

Kristian Henriksen fra Rælingen (26), er én av flere som er forsøkt telefonsvindlet den siste tida.

Lørdag morgen våknet Henriksen opp til et ubesvart anrop fra et utenlandsk nummer.

– Jeg trodde kanskje det kunne være noen av kollegene mine fra Polen, men jeg sjekket heldigvis nummeret på nettet først, forklarer han.

Det var smart: På utenlandske fora dukket nemlig nummeret opp. Her ble det hevdet at telefonens eier måtte betale 500 kroner minuttet dersom det aktuelle nummeret ble oppringt igjen.

– Jeg har hørt om slik svindel før, så jeg tenkte at det var viktig å tipse RB, slik at ikke andre går i fella.

Henriksen slapp unna det sleipe svindelforsøket. Fordi han var mistenksom.

Etter at advarselen ble publisert på rb.no i helga, kokte det i kommentarfeltet og på Facebook. Flere av RBs lesere fortalte om lignende opplevelser.

Kobles til teletorg

Ifølge Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, er dette ren svindel.

– Det som skjer er at de ringer og legger på. Når du ringer opp igjen blir du koblet til en teletorgtjeneste og blir fakturert.

På nettforumene der det ble spekulert i pris på 500 kroner per minutt avviser Krokan påstandene.

– Vi har nå sjekket noen ferske kundecaser og disse er taksert til om lag fem kroner i minuttet.

– Å ta telefonen er ikke farlig, da blir man taksert for et vanlig innkommende anrop, så lenge man er i Norge.

Han forteller videre at Telenor ikke vet hvordan «ofrene» blir valgt ut, men de ser at mange blir oppringt på samme geografiske sted på samme tid.

Blokkerer nummeret

Telenor forklarer at de blokkerer alle numre som de får inn fra tipsere.

– Blir du utsatt for slik type virksomhet eller har mistanke om det, varsle politiet og Telenor. For all del ikke ring opp igjen, svindlerne bytter nummer, så om vi sperrer det kommer det et nytt, og disse må vi få tak i, slik at vi kan få satt en stopper for dette.

Ifølge Telenor har slik svindel blitt mer vanlig de siste årene, det er heller ikke noe de kan forebygge, så lenge svindlerne stadig bytter telefonnumre.

 

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

Advertisements