Rengjøringsfirma forsøkt svindlet

Closeup of uditor scrutinizing financial documents at desk in office

Kilde: folkebladet.no – Christian André Unosen.

Jan Otto Larsen i Pams Renholds Service AS, går ut og advarer mot å betale denne regninga. Selv ble han forsøkt svindlet for flere tusen kroner.

Forleden mottok Jan Otto Larsen, som både eier og driver det lokale rengjøringsfirmaet Pams Renholds Service AS, denne fakturaen på nærmere 6.000 kroner fra “Onlineopplysningen”.

– Til å begynne med tenkte jeg ikke noe over det, men trodde det var ei regning som hadde havnet hos feil mottaker, sier han tidlig torsdag ettermiddag.

– Lett å tro den er ekte

Han bestemte seg derfor for å kontakte avsenderen som. Før han kom så langt, søkte han opp navnet på Google og fant umiddelbart det svaret han søkte.

– Ved første tasteklikk tok jeg rede på at andre også går ut og advarer mot å betale denne og andre lignende regninger fra «Onlineopplysningen». For å omgå loven har de brukt begrepene «reg.frist» i stedet for forfallsdato og «reg.nr» i stedet for fakturanummer. Dette er ren svindel og bedrageri, påpeker han.

Ifølge Larsen sendes lignende fakturaer ut i hytt og gevær. For det meste til bedrifter og foretak. Han tror det finnes de som ikke legger merke til at regninga er falsk.

– 6.000 kroner er mye penger og det er veldig lett å tro at dette er en genuin faktura. Men det er det overhodet ikke, sier han.

– Sjekk regningene dine

Oppfordringa til Larsen er derfor at folk må være kritiske til regningene sine og samtidig sjekke om de er ekte.

– Jeg har et lite firma og har derfor god kontroll på utgiftene mine, men større firmaer eller bedrifter med mange regninger hver måned, kan fort overse slike detaljer, sier han.

Han mener også at «Onlineopplysningen» trolig sender ut regninger til privatpersoner.

– Eldre folk, som til vanlig betaler regningene med en gang, kan raskt bli lurt og gå i fella. Det ønsker vi ikke – så vær obs, sier han avslutningsvis.

– Ugler i mosen

I mars omtalte Folkebladet at Lenvik Havn ble forsøkt svindlet for 5.000 kroner. Den gangen var det også «Onlineopplysningen» som var på hugget.

Det tok derimot ikke lang tid før havnesjef Arve Cruickshank oppdaget at alt ikke var som det skulle. Regninga fra katalogtjenesten OnlineOpplysningen AS var for en annonsebestilling som Cruickshank aldri hadde gjort.

– Dette firmaet har jeg aldri hørt om. Jeg ante ugler i mosen, og studerte derfor regninga nøye. Jeg kunne ikke finne ordet «faktura» noen steder, og da skjønte jeg at dette var lureri, sa han den gang.

– Ikke betal

Avdelingsdirektør for næringsjus i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Ingebjørg Harto, forteller til Nettavisen at de er godt kjent med selskaper som arbeider på denne måten.

– Hvis man mottar en slik «faktura» – ikke betal. Det er ekstremt vanskelig å få pengene sine tilbake, sier hun.

En slik faktura er nemlig ikke rettslig sett noe annet enn «et tilbud om å betale», og dermed ikke ulovlig.

– Dette er et marked med aktører som bevisst opererer i grenseland av hva som er lovlig, og noen ganger over grensa til det ulovlige, sier hun avslutningsvis til Nettavisen.

Folkebladet har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med firmaet, men det uten hell.

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

Advertisements