Mitt liv som kriminell og lokalpolitiets prioriteringer

etterforsker_politi

Kilde: Rana Blad – Tor Olander Pedersen.

Rana Blad-leser: Politiet har ikke ressurser til å følge opp ran med kjent gjerningsmann, men dette har de ressurser til?

LESERBREV Publikum leser om og opplever ofte merkelige prioriteringer fra politiet. Trailersjåfører gidder ikke å anmelde dieseltyverier, ofre anmelder ikke tyverier, innbrudd,vold og lignende fordi sakene blir henlagt. Argumentet fra politietaten er: ressursmangel.

Min arbeidsplass har vært utsatt for et grovt tyveri, et ran og et innbrudd. Alle med kjent gjerningsmann. Alle ble anmeldt; tyveriet med vitne, og alle sakene ble henlagt pga. bevisets stilling. Dette er uforståelig for de fleste av oss, men det er vel ressursmangel?

Vi er langt fra de eneste som opplever dette; jeg vet om mange bedriftseiere og privatpersoner som ikke ser noen hensikt i å anmelde lovbrudd lenger fordi det tilsynelatende ikke har noen hensikt.

Heldigvis er de fleste av oss lovlydige borgere, som aldri belaster politietatens ressurser, og som gjør vårt beste for å etterleve lover og normer i samfunnet. Dersom vi gjør noe som for de aller fleste av oss vil bli beskrevet som et mindre overtramp, blir vi ubønnhørlig straffet.

Jeg opplevde dette personlig søndag 16.08. kl. 21.51 i Storgata på Gruben. En ivrig betjent sto gjemt bak skiltet med 50 km/t og målte meg til 43 km/t i 30 sone. 30 sonen må jo være pga nærheten til Gruben barneskole, men det er lite skolebarn ute søndag kveld kl. 21.51? Dette resulterte i min første fartsbot i mitt 55 årige liv. 2900 kr og 2 prikker. Politiet har ikke ressurser til å følge opp ran med kjent gjerningsmann, men dette har de ressurser til?

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

