– Jeg tenkte ikke på om det var ulovlig eller ikke

etterforsker_snapchat

Kilde: Romerikes Blad – Lars Hallingstorp.

Tiltalt for å ha stjålet og spredt ca 90.000 bilder og 10.000 filmer fra Snapchat.

Onsdag morgen startet rettssaken i Nedre Romerike Tingrett mot en mann i tidlig 20-årene fra Nedre Romerike for å ha stjålet og spredt bilder og filmer av «privat og sensitive karakter».

Materialet stammer fra bildedelingstjenesten Snapchat og inneholder blant annet bilder va jenter fra Lørenskog, og Akershus generelt.

Mannen nekter straffeskyld, men innrømmer å ha lastet ned filer med innholdet.

– Jeg tenkte ikke på om det var ulovlig eller ikke. Jeg hadde lest om det på Nrk og Dagbladet og flere steder, og hadde lest et sted at de hadde lastet det ned, og tenkte at da kunne vel jeg også gjøre det, forklarer mannen på aktors spørsmål.

– Og spesielt da av jenter fra Lørenskog og Akershus? spør aktor Eirik Trønnes Hansen.

– Jeg visste ikke at det var delt opp slik. Jeg var 20 år. Jeg er interessert i jenter. Så enkelt er det.

– Jeg gikk inn der ti ganger. Lastet det ned. Så kom dere (politiet jour. anm.) på døra, og jeg kommer aldri til å gjøre det igjen, sier den tiltalte.

Mannen ble tidligere denne måneden pågrepet etter at Kripos aksjonerte mot to adresser i Lillestrøm og Oslo som kunne knyttes til spredning av filene tatt med Snapchat. To menn er siktet i saken.

følge politiet skal det dreie seg om cirka 90.000 bilder og 10.000 filmer av «privat og sensitive karakter».

Han innrømmer å kjenne til flere av jentene, blant annet gjennom skole.

– Jeg forsto ikke da at det var noe ulovlig i det jeg gjorde. Jeg gjør det nå, og synes synd på alle jentene, og meg selv egentlig, sier mannen.

I tiltalen mot de to mennene står det at de er siktet for heleri, knyttet til innhenting og spredning av større mengder foto og video.

Saken er faktisk unik i norsk rettshistorie. Aldri før har en slik rettsak vært ført for norske domstoler.

Mannen som onsdag står i Tingretten er i tillegg siktet for oppbevaring av 400 gram marihuana.

I retten erkjente han ikke straffeskyld for spredningen av Snapchat-bildene. Derimot erkjente han bruk av marihuana to ganger om dagen i perioden oktober 2014 til april 2015.

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

