Mens tyvene vandret av gårde med telefonen, kunne eieren spore dem og veilede politiet

etterforsker_findmyIphone

Kilde: tb.no – Asbjørn Olav Lien.

Eieren av telefonen brukte appen Finn iPhone da den ble stjålet. Dermed kunne han hele tiden fortelle politiet hvor tyvene var.

Det var en gang mellom klokken 18.00 og 19.00 to menn begikk inn innbrudd i en bil i Kjellelia rett utenfor Tønsberg. Og det mens huseieren holdt selskap i hagen og flere gjester hadde parkert på gårdsplassen. Litt etter klokken 19.00 oppdaget eieren hva som hadde skjedd.

Feil bil, feil offer, skulle det vise seg, for tyvene. For bil- og telefoneieren hadde noen triks i ermet.

– Politiet agerte med én gang

– Jeg var inne i huset men fant ikke telefonen min, og forsøkte å ringe den, uten å høre noe.

Det forteller mannen som var utsatt for tyveriet, Frank Thrana, som er lege.

– Dermed gikk jeg inn på den stasjonære Mac-en min for å se om Finn iPhone-programmet fant den. Da oppdaget jeg at telefonen befant seg på Solvang. Og litt senere, et sted i sentrum. Der ble den værende. Jeg hadde allerede ringt politiet, som agerte med én gang.

Finn iPhone fungerer slik at eieren ser på et kart hvor telefonen befinner seg.

Politiet fant mer tyvgods

Klokken 20 kunne operasjonsleder Per Andreassen fortelle at to tyver sitter i arresten, den ene i 30-årene, den andre i 40-årene. Begge er norske.

– De har vært i kontakt med oss før, bekrefter han.

– Det var eieren av telefonen som fulgte bevegelsene gjennom sentrum og oppdaterte posisjonen til oss. Vi startet søket på noen aktuelle adresser, og fant etter hvert den ene tyven. Den andre stakk av, men vi fant ham også. Det ble funnet en del tyvegods på stedet, opplyser operasjonslederen i Vestfold-politiet.

Savner fortsatt en sykkel

Telefoneier Frank Thrana har allerede fått tilbake iPhone-en sin, i tillegg til en del andre ting tyvene hadde forsynt seg med.

– De kom nok til fots, og de stjal også en sykkel. Den har jeg ennå ikke fått tilbake. Jeg mangler også en lege-ID og en lege-almanakk, resten fikk jeg hos politiet, forteller Thrana.

– Så moralen er?

– At det er lurt å låse bilen, selv om man bor i et fredelig strøk. At det er lurt å være kjapt inne på en PC eller en Mac for å finne iPhonen hvis den forsvinner. Og at det er flott når politiet reagerer så kjapt. All ære til dem. Det er greit å slippe forsikringsoppgjør og slike ting, sier Frank Thrana.

Følg oss på Facebook

www.thhcon.no

Email: post@thhcon.no

